Personligt lederskab kræver ansvar for ens egen læring og åbenhed, der kan opbygge tillid hos medarbejderne...
”Det skaber meget mere tillid og tryghed hos medarbejderne, når jeg som leder tør vise min egen fejlbarlighed. Men det har gjort en endnu større forskel, at jeg systematisk er begyndt at vise, hvilken uvurderlig læring vi som virksomhed får ud af, når vi alle tør være åbne om de fejl, der uundgåeligt sker fra tid til anden”,
– er min kundes konklusion efter nogle timers arbejde med en konkret opgave med en konkret deadline.
Anledningen er at virksomhedens topledelse, i forbindelse med re-certificering, i forrige måned, modtog en afvigelse fordi det, populært sagt, står for slapt til med brugen af afvigelsessystemet, som jo er rygraden i et velfungerende ledelsessystem.
For det er uundgåeligt, at der vil opstå afvigelser i enhver organisation, og det er afgørende at have et system på plads til at identificere, rapportere og løse disse afvigelser. Certifikatet er 6 år gammelt, så implementerings-udfordringer er ikke længere en valid undskyldning.
Men omtalte CEO ønsker vitterligt selv en systematisk forbedringskultur, og plejer at stille sig på ølkassen og plædere for at medarbejdere skal rapportere det når arbejdsgange slår knuder.
Så hvorfor er det så så svært at skabe en forbedringskultur med CEO i spidsen og hvad ender hun med at svare i afvigelsesrapporten, får du længere nede.
Men først lidt af den læring vi fik nedfældet undervejs i processen.
De 4 punkter er selvsagt argumenter der ikke ville holde i retten, hvis hun skulle finde på at sende ansvaret, længere ned i rækkerne. Eksempelvis til kvalitetschefen. Men det er ikke hendes stil og derfor kom løsningen til hende…
Tillid og åbenhed vs. “ølkasse-talen”
Omtalte CEO skrev slet og ret i afvigelsesrapporten, at hun pålagde sig selv, når hun hvert kvartal tog ordet, på Personalemødet, hvor rigets tilstand blev gennemgået, at fortælle mindst én historie om en uforudset hændelse, hun havde lært af det seneste tre måneder og hvordan denne læring ville gøre hende til en bedre leder fremover.
Jeg kan ikke beskrive hvor fuld af beundring jeg blev efter vores møde. Over hendes mod og den tillid hun viste sine medarbejder. Jeg er ikke i tvivl om, at læringen nu skyder med raketfart og at de utilsigtede hændelser af samme grund vil blive færre af samme grund.
Lederskab kræver ansvar for egen læring og åbenhed, der opbygger tillid
Det er vigtigt at huske, at et effektivt afvigelsessystem er afgørende for at sikre, at organisationen fungerer effektivt og opretholder en høj kvalitet i resultaterne.
Topledere bør derfor være rollemodeller og følge de samme procedurer og retningslinjer, som de forventer, at deres medarbejdere skal følge.
Ved at tage egen medicin og aktivt rapportere afvigelser, kan topledere vise, at det er vigtigt at fokusere på både succes og fejl for at forbedre organisationen og skabe en kultur med åbenhed og tillid.